יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

ויקינג - צמח טורף


ויקינג - צמח טורף (חדש בישראל)
באדיבות משתלת גבעת ברנר

צורתו של הצמח מזכירה את חרטום הספינות של הויקינגים, מקורו של הויקינג באי תאילנדי בים אנדמן.

הצמח התגלה לפני כשלוש שנים באי תאילנדי בים אנדמן. הצמח האקזוטי כונה "ויקינג" בשל צורתו המזכירה את חרטום הספינות של הויקינגים. הויקינג נלקח לבדיקות מקיפות מחוץ לתאילנד על ידי חוקרים. שנה לאחר שהוא הוצא בפעם הראשונה מסביבתו הטבעית, היכה אסון הצונאמי בשטחי הגידול באי ורוב הצמחים נכחדו ונעלמו בים בשל הזרמים החזקים.

אריה כהן, יו"ר האגודה הישראלית לצמחים טורפים, שמע על קיומו של הזן ועשה מאמצים רבים כדי להביא אותו לישראל. אריה הצליח להשיג מספר מצומצם של ייחורים ובעזרת הכרתו עם הצמחייה הטורפת, הצליח להשלים את תהליך הריבוי של הצמח ולהביא אותו לקליטה מוצלחת ולטפח אותו לשיווק מסחרי. המאגר שמוחזק בישראל הוא הגדול ביותר של הזן מחוץ לתאילנד. כהן מציין שלא היה קושי מיוחד בקליטתו של הזן, תנאי האקלים הישראלי הולמים מבחינת טמפרטורה ולחות. הויקינג הוכר כמין טהור וניתן לו השם מדעי Nepenthes globosa ".

צמחים טורפים משתמשים בחרקים כטרף חיוני לצורך התפתחותם. החרקים מתפתים אל הצמחים הטורפים בזכות מנגנוני פיתוי של הצמח, המבוססים על צבע, ריח וצוף. בין החרקים המתפתים ניתן למנות זבובים, נמלים, ברחשים ויתושים. תושבי האי התאילנדי נהגו להשתמש בצמח הויקינג כקוטל חרקים ואף אכלו אותו כשהוא ממולא בימי חג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...