יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

תכנון הצמחייה בגינה - עשה זאת בעצמך

תכנון הצמחייה בגינה - עשה זאת בעצמך


תכנון הצמחייה בגינה דורש ידע, מקצועיות, זמן והשקעה. לא כל בעל גינה יכול לאפשר לעצמו שכירת אנשי מקצוע לצורך העניין ובהכנה נכונה, ניתן לתכנן את הגינה לבד. שלבי התכנון הגינה מורכבים מכמה פעולות, החל מתכנון התשתית - טיוב הקרקע והכנתה לשתילה וכלה בשתילת הצמחייה, הפעולה המסיימת את תכנון הגינה. בכתבה זו נתרכז בהיבט מסיים זה.


לאחר שלבי התכנון הכלליים של הגינה, הכנת הסקיצה הרעיונית ושלב הפיתוח, הגיע שלב השתילה. כשמתכננים את הצמחייה בגינה, מומלץ כשלב ראשוני לבקר במשתלות, לבחון צמחים ולהכין רשימה שמורכבת משמות הצמחים שמצאו חן בעיניכם. לאחר מכן, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי הרשימה ולבדוק אם הצמחים שברשימה אכן מותאמים לגינתכם הן מבחינת איזור השתילה שלהם והן מבחינת האקלים. במשתלות מובחרות תמיד יש מומחים שישמחו לייעץ לכם. באותה הזדמנות, הגדירו את משאלותיכם לגבי הגינה, למשל אם חשוב לכם גינה צבעונית במיוחד, או אם אתם רוצים גינת בוסתן, גינה שתהיה קלה לתפעול מבחינת גיזומים וטיפול בצמחייה, גינה ריחנית במיוחד וכו'.

לאחר שבדקתם ובררתם מהרשימה את הצמחים שלא מתאימים לאזור מגורכם, מיינו את הרשימה הנותרת לפי טבלת החלוקה הבאה:

- עצי נוי ופרי

- שיחים

- בני שיח (שבהם תכללו את צמחי התבלין והצמחים העשבוניים)

- צמחים עונתיים (רצוי לערוך רשימה של חורף וקיץ)

- צמחי בצל ופקעת

- דשא


כשהגעתם לשלב שבידכם טבלה מסודרת של הצמחייה המתאימה, מקמו את הצמחים בתוכנית הגינה שלכם, לפי נושאי הטבלה.

עצי נוי ופרי - העצים מהווים את מסגרת הגן ולכן חשוב לבחרם בתשומת לב.

קחו בחשבון את כמות ההצללה העתידית שתרצו בגינתכם, תוכלו גם לשתול עץ נשיר ולהבטיח פריחה מרהיבה באביב וגם הארה מוגברת בחורף, עקב נשירת העלים, או לחילופין, אם אתם אוהבים סדר וניקיון בגינה, תוכלו למצוא מבחר עצים ירוקי עד כל השנה.

לאחר הבחירה, מקמו את העצים בסקיצה לתכנון הגינה, תוך שימת לב למרווחי השתילה הנכונים בין עץ לעץ. כדאי להיעזר במשתלה מתמחה או בספרות מקצועית, כדי לבדוק אינפורמציה חשובה על העצים, כמו הגודל הסופי של העץ, תוחלת חייו, רגישותו למזיקים, מערכת שורשיו (אם אפשר לשתול אותו ליד משטחים מרוצפים) וכו'.

אם תרצו למקם בגינה פינת בוסתן, כדאי לזכור את מרווחי השתילה בין עץ לעץ (מ- 3 מ' ומעלה) ולא להעמיס על פינה קטנה הרבה עצי פרי, בלי לזכור את העובדה שהם גדלים ומתפתחים עם השנים.

אחרי שבחרתם את מסגרת הגינה, הגיע שלב בחירת השיחים. שאלו את עצמכם איזה פונקציות השיחים צריכים למלא בגינתכם ובחרו בהתאם. לדוגמא: אם חשוב לכם שהשיחים ימלאו פונקציה של הסתרה בגינה, בחרו בשיח ירוק עד, שיגיב היטב לגיזומים וישמש כגדר חיה. גם כאן יש לזכור את מרווחי השתילה הנכונים, שהם 2 מ' ומעלה ולא לשתול את השיחים צפוף מידי.


צמחי תבלין, ועשבוניים רב-שנתיים - בחרו לכם פינה שתיועד לצמחי תבלין. דאגו שהיא תמוקם באזור בו יש לפחות ארבע שעות ומעלה של קרינת שמש ישירה. הכינו ערוגה עם מרווחי שתילה של 0.50 ס"מ ומעלה בין תבלין לתבלין. אם הכנתם שתי שורות או יותר לשתילת התבלינים, בדקו את הגובה הסופי של הצמחים שבחרתם, כדי שתוכלו לשתול אותם במיקום הנכון. יש לשתול את הצמחים הגבוהים יותר מאחור ואת הנמוכים בשורה הראשונה.


את הצמחייה הרב-שנתית בחרו לפי טעמכם האישי וצבעי הפריחה שאתם אוהבים. דאגו לבחור צמחייה מגוונת, כדי שתשיגו מופעי פריחה לאורך כל השנה.

ערוגת צמחים עונתיים - שתילת פרחים עונתיים של חורף וקיץ בגינה, מבטיחה פריחות ממושכות לאורך כל השנה. אם אינכם אוהבים "להתעסק בגינה", שתלו את הפרחים העונתיים בכדים והחליפו אותם בין עונה לעונה.

צמחי בצל ופקעת - קיים בשוק מבחר רחב של פקעות יפות לשתילה, כגון כלניות, נוריות, רקפות, סייפנים ועוד. השאירו לכם מקום קטן בגינה לשתילת פקעות ותוכלו ליהנות מפריחות יפות בכל השנה. אפשרות מעניינת היא לשתול את הפקעות בתוך הדשא.

דשא - את הדשא צריך לבחור לפי התאמה אזורית ושעות הקרינה הישירה במקום המיועד לכך. לדוגמה, גינה בקרבת הים דורשת זן שעמיד למליחות וכו'. בחרו בדשא המתאים ביותר לצורכי המשפחה. כך למשל, דשא שישמש רבות את ילדי הבית, דורש זן שעמיד לשחיקה. בשוק קיימים מספר זנים ולא תתקשו למצוא את הדשא שיתאים לצרכים שלכם.

התאמה תקציבית - אחרי שסיימנו את תכנון הגינה הגיע שלב הרכישה. כדאי לחשב את הסכום אותו אתם מתכוונים להשקיע בגינתכם ויחד עם בדיקת הצמחים ובחירתם מומלץ לברר אילו צמחים גדלים מהר יותר ואלו בעלי צימוח איטי ולהוסיף את זה לשיקול הכלכלי ברכישה, כך תוכלו ליהנות ממבחר צמחים בגדלים שונים וממראה מגוון בגינה.

תודות  למשתלת גבעת ברנר: http://www.gardens.co.il/



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...