יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

גינון - צמחי בית כמטהרי אוויר


צמחי בית כמטהרי אוויר
מאת: רוני מעוז-אל, משתלות וונדי


זיהום האוויר בבית או במשרד עלול להיות מסוכן יותר מברחוב, כ-50 צמחים מנקי אויר יכולים לסייע בפתרון הבעיה.

רבים מאתנו לא מודעים לכך שזיהום האוויר בתוך הבית עלול לסכן אותנו יותר מהאוויר המזוהם בחוץ. שורה ארוכה של כימיקלים רעילים, המצויים בחלקי ריהוט רכים, שטיחים, צבעים, ציוד ומחשבים, עלולים לפגוע בבריאותינו. הסיכונים עלולים להיות הרבה יותר גבוהים דווקא בבניינים ובמשרדים מודרניים, שאינם פתוחים לאוויר ולרוח ואשר נבנו מחומרים מודרניים.

רשימת האשמים הפולטים רעלים לחלל הבית או המשרד ארוכה. מוטב להתמקד בפתרונות ולא בבעיות עצמן שרבות מספור. הטבע עצמו מספק לנו פתרונות פשוטים ואף יפים.

ניסויים שנערכו ע"י צוות מדעני נאס"א הראו שרבים מצמחי הבית המוכרים לנו יכולים לטהר את אוויר ביתנו מרעלים אלו, ע"י כך שהם קולטים וסופחים אליהם אדים רעילים ומשחררים חמצן בחזרה לאוויר. מחקרו של ד"ר ביל וולברטון מצוות נאס"א הראה שצמח יחיד מסוג "ירקה מצויצת מגוונת" מסוגל להפחית את הרמות המסוכנות של הפחמן הדו-חמצני בחדר ב 96% תוך 24 שעות!!!

מדהים לא?! אלו הן נפלאות הבריאה!
לכן, אל לנו להתרשם מסיפורי הסבתא על כך שאסור להכניס צמחים לחדר השינה. כמות הפחמן הדו חמצני שהם פולטים בלילה היא ממש מזערית. הצמחים הם מסנני האוויר הכי ותיקים והכי ידידותיים לאדם על פני הכדור.

מעבר ליופי ולרעננות שמקנים לנו צמחי הבית, צמח בודד, בבית או במשרד, מטהר אויר בנפח של 10 מ"ר.

לאלו מכם שלא מסתדרים עם גידול צמחי הבית, כפי שאני שומעת לפעמים במשתלה "אני פשוט הורגת אותם", ישנה היום מערכת פשוטה ואף לא יקרה, שנקראת "בייבי סיטר לעציץ" המתקן הידידותי הזה יודע להשקות כל צמח לפי דרישותיו ויונק מים מכלי שמונח לצד העציץ, רק לאחרונה הוכנס ה"בייבי סיטר לעציץ" למשתלה ויש לציין שהוא לא מאכזב.

רשימת הצמחים אשר נבדקו ונמצאו כקולטי רעלים ומשחררי חמצן לאוויר, מונה כ-50 צמחי בית.

הרשימה שלהלן הנה מצומצמת ובהחלט מספיקה למי מאתנו שמעוניין לנשום אוויר נקי מרעלים בבית:

קיסוס החורש:
אם יש לכם מקום רק לשניים או שלושה צמחים, הוא המומלץ ביותר. הוא חסון ולא מפונק למעט העובדה שהוא אוהב להיות במקומות מאווררים היטב. הוא אוהב אור ולחות אך יסתדר גם בעוצמת אור נמוכה ואינו זקוק להשקיה מרובה. הוא גם זכה בציונים הגבוהים ביותר בניסויים של נאס"א בניקוי האוויר משורה ארוכה של חומרים רעילים ובשיפור רמות החמצן בכל חלקי הבית. 

דרקונית קנרית:
צמח יפה דמוי דקל. מומלץ להניח בבית או במשרד ליד ציוד המחשב, הוא יעיל במיוחד בספיגת אדי קסילן וטרי-כלורו-אתילן – שניהם נפלטים ממחשבים, מדפסות, מכונות צילום ומחלק מהרהיטים העשויים מ- MDF. בכדי לשמור על צבע העלווה הוא זקוק לעוצמת אור גבוהה. אוהב מצע לח – יש להימנע מעודף מים וכמו כן מיובש.

דרקונית דרמית:
זהו מטהר אוויר יעיל במיוחד ובין השאר מסלק את הבנזן שמקורו בחלקי ריהוט מסוימים. גם הוא אוהב אור ומצע לח.

שרך כליין קיפח:
השרך הזה יעיל באופן כללי לספיגת כל מיני אדים כימיים ורעילים, כולל פורמאלדהיד. הוא גם תורם בהגברת הלחות בבית, במיוחד בחדרים דחוסים ולא מאווררים. השרכים אוהבים הרבה מים ויכולים להסתדר עם עוצמת אור נמוכה אך יסבלו בסביבה יבשה ללא לחות.

ספטיפילום:
מיוחד במראהו ובפעולתו – בעל תפרחת לבנה, הוא סופח אליו חומרים שנפלטים כתוצר לוואי של נשימת האדם. כמו כן סופג אדי בנזן ופורמאלדהיד. צמח זה מתאים במיוחד לחדרי שינה ולמטבח בשל יכולתו לשפר את איכות האוויר באורח דרמטי, במיוחד בחדרים דחוסים ולא מאווררים, הוא רגיש מאוד למחסור במים ואוהב אור למרות שיכול להסתדר גם בעוצמת אור נמוכה.

פיקוס בנימין:
זני הצמח המוכר כל כך לכולנו, הם מסנני אוויר מעולים. הם אוהבים אור ורגישים לעודף השקיה.  אם תניחו אותם ליד דלת הכניסה לבית או ליד חלון הפונה לכביש – הם יספגו את הגזים הנפלטים ממכוניות חולפות.

דקל אריקה/ כריסלידוקרפוס מצהיב:
צמח זה כרוב הדקלים מעולה בהוספת לחות לאוויר ויש ביכולתו לסנן שורה ארוכה של מזהמי אוויר ביתיים. הוא אוהב מקומות חמימים שאינם חשופים לרוחות ואוהב עוצמות אור גבוהות, זקוק להשקיה מועטה (בקיץ פעם בשבוע יכולה להספיק).

חרצית:
זהו אחד מצמחי הבית הטובים ביותר בסינון כימיקלים כולל פורמאלדהיד, בנזן ובמיוחד אמוניה שמקורה בחומרי ניקוי ביתיים. בבית מתייחסים אליו כאל צמח חד-שנתי, כזר פורח. בבית הוא לא יפרח יותר מחודש, וזקוק להשקיה כל יומיים, לאחר מכן ניתן לנסות להעבירו לגינה, ייתכן וייקלט ויפרח בחוץ.

למי שמעונינים לנסות, טיפים להצלחה בגידול צמחי הבית:
אור- בעצמה מתאימה שמשמש לתהליך הפוטוסינתזה. ניתן להשיג מאור השמש או מתאורה מלאכותית.
שני הגורמים החשובים הם עוצמת האור ומשך זמן האור.

טבלת כמויות אור לפי כיוון החלון:

כמות האור 3 מ' מהחלון

כמות האור 1 מ' מהחלון

עוצמה יחסית
כיוון החלון
בינונית
גבוהה
100%
דרומי
נמוכה
בינונית
60%
מזרחי
נמוכה
בינונית
60%
מערבי
נמוכה
נמוכה
20%
צפוני

בחוסר אור הצמח איטי, דל, עליו מצהיבים ונושרים- עלים תחתונים בתחילה והפריחה דלה אם בכלל.

קרינה ישירה של שמש היא חזקה במיוחד ועשויה לגרום נזק. קרינה דרך זכוכית תגרום לנזק גבוה יותר. שמש ישירה בשעות הבקר או אחה"צ אינה חזקה מאד. שמש ישירה בשעות הצהרים חזקה מאד ומזיקה כמעט לכל צמחי הבית.

מים:
כלל בסיסי- עודף מים מזיק יותר מחוסר מים.
קיים מצע רטוב, לח ויבש.  כמות המים לכל צמח תלויה בהרבה גורמים:
בצמח עצמו, במקור הצמח- טרופי או מדברי, בעונה, בטמפרטורה בחדר ובגודל המיכל.
במשתלה ניתן לקבל הנחיות מתאימות לכל צמח וצמח. כמו כן בל נשכח שאנו בעידן האינטרנט, המספק לנו אינפורמציה בלחיצת כפתור.

הזנה:
חומרי ההזנה של הצמח הם NPK חנקן, זרחן ואשלגן + חומרי קורט.
חנקן- לצימוח עלווה.
זרחן- לצימוח שורשים.
אשלגן- להגנה ממחלות ועידוד פריחה ופירות.
הדישון נחוץ בזמן שהצמח בפעילות - צימוח, פריחה ופירות ולא בזמן תרדמה.
ישנם דשנים שונים בצורות שונות הפשוט ביותר- דשן בשחרור איטי.


בעיות שונות ייתכנו בצמחים הגדלים בתנאים לא מתאימים:
צמח שנובל - חוסר או עודף מים, פטריות קרקע או עודף דשן.
עלים נושרים - עודף מים, חוסר ברזל, חוסר אור.
נקודות  כתמים על העלים - בד"כ מזיקים או מחלות. חשוב ביותר לשמור על ניקיון ולנקות עלים פגועים, אם תופסים בזמן לעתים מספיק. אם לא עוזר צריך לזהות הבעיה ולטפל.
נשירה פתאומית של עלים - שינוי דרמטי בתנאים, עודף מים.
חוסר פריחה - חוסר אור וקיטום לא נכון.
שוליים חומים בעלים - המלחה מעודף דשן וחום.
נוזל דביק על העלים - כנימות עלה בד"כ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...