יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

שושנות מים


שושנות מים - יופיו של הפרח הצף
בחירת זנים וגידול של שושנות מים בגינה הביתית
שוני ענדא משתלת הסוכה-בית ירוק

שושנות המים (נימפיאות) הן חלק בלתי נפרד מעולם התרבות והאמנות. הצייר הצרפתי,  קלוד מונה, כתב על בריכת שושנות המים שלו "פתאום קלטתי עד כמה שהבריכה שלי קסומה, לקחתי את בלוק הציור שלי ומאותו רגע בקושי השתמשתי במודלים אחרים לציור".

לא חייבים להיות גננים מומחים כדי לגדל שושני מים אפילו בגינה הביתית הישראלית.
לדברי האגרונום שוני ענדא ממשתלת הסוכה – בית ירוק בכפר אז"ר, הקמת גינה של שושנות מים ואפילו גידול שושנות מים במיכל, מצריכים ידע בסיסי והשקעת זמן בתחזוקה, אך מי שמוכן להשקיע, זוכה במראה יוצא דופן ומשובב נפש שמשדרג את הגינה והופך אותה לייחודית.

ענדא מסביר שכל פרח של שושנות המים פורח במשך כ-4 ימים ואז נעלם מתחת למים ולא פורח שוב. הצמח עצמו מוציא פרחים מאמצע האביב ועד לשלהי הסתיו. את שושנות המים ניתן לשתול בעציצים שעומקם צריך לעלות על 25 ס"מ וקוטרם לפחות 45 ס"מ, או לבריכות נוי שעומקם יכול להגיע עד ל-100 ס"מ. שושנות מים יעדיפו מים עומדים כדי שיגיעו להתפתחות אופטימלית ולכן מומלץ להרחיק אותן ממזרקה או מפל. התנאים לפריחה הם שמש מלאה או חצי צל.

קיימות שתי קבוצות עיקריות של שושנות מים: שושנות ממוצא אירופאי שנקראות שושנות הרדי ושושנות ממוצא טרופי-סוב טרופי שנקראות שושנות טרופיות. שתי הקבוצות עמידות בתנאים של הארץ, אך הטרופיות יסתדרו טוב יותר באזורים עם טמפרטורות חורף גבוהות.

העלווה של שושנות המים ממוקמת מעל המים ומצילה עליהם. חיות המים מוצאות מסתור בין ענפי השושנות והצפרדעים נחים על העלים. הפריחה של השושנות הטרופיות עולה על גבעול גבוה מעל המים, בעוד שהפריחה של ההרדי נמצאת מעל המים. העלווה של השושנות נעלמת בסוף הסתיו, והשושנה נכנסת לתרדמה עד תחילת האביב. באביב מתחילה לצוץ העלווה ואחריה הפריחה.

את השושנות שותלים בתוך סלסילות שתילה שמאפשרות החלפת גזים טובה עם המים. בתוך הסלסילה מכניסים בד יוטה או קוקוס ושותלים את קנה השורש בתוך אדמה כבדה חרסיתית. הדישון פעם עד פעמיים בשנה בדשן פרוק איטי.

זנים שונים:
-           שושנות טרופיות
-           נימפאה פינק קפנסיס- פריחה ורודה ריחנית, פרח בינוני בצורת כוכב.
-           נימפאה קווין אוף סיאם - פריחה ורודה אדומה, הפרח בנוני בצורת גביע.
-           נימפאה טינה- פריחה סגולה שופעת, פרח בינוני בצורת כוכב.
-           נימפאה אלברט גרינברג- פריחה ורודה בגוון פוקסיה.
-           נימפאה פנמה פסיפיק- פריחה סגולה כהה, הפרח בנוני בצורת כוכב.
-           שושנות הרדי
-           שושנת מים כרומטלה- פריחה צהובה, הפרח בינוני עד גדול בצורה של גביע.
-           שושנת מים קולורדו- פריחה ורוד סלמון, הפרח גדול בצורת כוכב.
-           שושנת מים פריס בייבי רד- פריחה אדומה, הפרח קטן בצורת גביע.
-           שושנת מים פול הריוט -  פריחה כתומה ורודה צהובה, הפרח בנוני בצורת גביע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...