יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

כשלים אופייניים בתכנון גינה חדשה


כשלים אופייניים בתכנון גינה חדשה
מאלו "בורות" צריך להיזהר?
עודד שלפ - מעבדות שלפ

חובבי גינון מלאים באופטימיות ובציפיות בעת תכנון והקמה של גינה חדשה, אך לעיתים הופך החלום לסיוט וצמחים שהושקעו ברכישתם ושתילתם סכומים גבוהים קמלים אט אט.

עודד יפה, מספר על כמה מהכשלים האופייניים בהקמה של גינות חדשות שבעזרת תכנון נכון אפשר להימנע מהם:

  1. תכנון גן ביתי דורש ידע  והתייחסות כשם שמתכננים בית. כל מרכיב בגינה הוא בעל חשיבות. גדילה של עץ, לדוגמה, נמשכת כעשרים שנה ולכן טעות בבחירת העץ היא קריטית. כשל אופייני בתחום זה הוא בחירת עץ ששולח שורשים אל מערכות הביוב או אל עמוד התמיכה של הבית. לשורשים כוח רב מכפי שרוב בני האדם מעריכים ובכוחם להזיז עמודים וצינורות, להסתבך בתוכם ולסתום אותם. המגע בין השורשים לבין העצמים עלול להזיק גם להתפתחות העץ. הפגיעה במערכת השורשים היא לא תמיד מידי. לעיתים העץ נחלש וביום של סופה הוא לפתע קורס.
  2. עץ גדול מדי בגינה קטנה עלול להסתיר את הנוף ולפגוע במראה הגינה ובאפשרות ליהנות ממנה. בעת רכישת העץ יש לבדוק מה יהיה גודלו הסופי ולא להתרשם מהגודל הנוכחי הצנוע.
  3. בעת הקמת גדר חיה, צריך לוודא שהיא לא תסתיר את השמש לצמחים שאור השמש חיוני להתפתחותם. כשל אופייני בתחום זה הוא הקמת גדר חיה בכיוון דרום ובשטח הצמוד בגן שותלים דשא מזן שזקוק לשמש ישירה. אחרי שלוש שנים הגדר חיה גדלה לגובה ומצלה על הדשא עד שהוא נכחד.
  4. רבים אינם מייחסים חשיבות לקרקע או שחושבים שכל מצע מתאים לכל מקום. זו טעות. התאמת שכבות הקרקע היא תורה שלימה כדי להבטיח תשתית טובה להתפתחות הצמחים וניקוז טוב. יש חשיבות להתאמת השכבות, לגובהם ולכיוונם. אם שכבת קרקע לא מתאימה היא עלולה לגרום לחנק של הצמחים והשורשים, מים עומדים, ריקבון ותמותה בלי שבעלי הגינה יוכלו להעלות על דעתם מה הסיבה לכך.
  5. חשיבות רבה יש לשילובים של פרחי עונה ושתילות חוזרות בצמחיה הקבועה של הגינה. כך למשל, אי אפשר לשתול אמנון ותמר בתוך שורשי פיקוס.
  6. כמו בתחומים אחרים, חלק מהבעיות בגינה מתגלות רק לאחר מספר חודשים, ולכן מומלץ לבצע בדיקה מקיפה של הגינה בעזרת מומחה, גם אם למראית עין לא מבחינים בבעיה כלשהי.
  7. ההשקיה עלולה להתגלות במשך הזמן כ"תיק" כבד הן מבחינת העלות והן בהשקעת הזמן. לכן, יש לתכנן מראש את מערכת ההשקיה בקפידה. למי שרוצה להימנע מהוצאות כבדות מומלץ לשלב מערכת שתעשה שימוש במי גשמים או מים לאחר שימוש ביתי, כמובן לאחר הסינון הנדרש.
  8. דישון לא צריך להיות פעולה "אוטומטית". בחלק מהמקרים הגינה אוצרת בתוכה את החומרים הדרושים בשל מצע עשיר שהובא אליה או שימוש קודם שנעשה בגינה. לכן, בטרם ביצוע הדישון מומלץ לבצע בדיקה של ההרכב הכימי של הקרקע. אם מתברר שהקרקע אינה זקוקה לדישון ניתן לחסוך כסף ולהימנע מדישון יתר שעלול להזיק לצמחים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...