יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

ורדים - להצליח בגידול

כיצד להצליח בגידול ורדים
------------------------------------------------------------------------------------------------------

ורדים הם צמח הנוי הפופולרי ביותר בעולם. כל שנה נוספים זני ורדים חדשים שמציעים צבע, אופי גידול ועמידות למזיקים ולמחלות טובים יותר מאשר אי פעם. גידול מוצלח של ורדים מותנה בשתילה נכונה וטיפולים מאוזנים של השקיה, דישון והדברת מזיקים ומחלות. למי שנוקט בדרכים מתאימות מובטחת פריחה של אחד מפרחי הנוי היפים ביותר.
אפרת אראל, מעצבת גנים במשתלות גבעת ברנר, אומרת שיש צורות גידול שונות לורדים, החל מורדים כצמחי כיסוי דרך שיחים בגבהים שונים ועד למטפסים. לחלק יש פרח אחד בקצה הענף ולחלק עשרות פרחים. חלק פורחים פעם בשנה וחלק עד שבע פעמים בשנה.


שתילה: כדאי להשקיע בתשתית בזמן השתילה: בור גדול, קומפוסט, מינרלים כמו: חנקן, זרחן ואשלגן ולעיתים כבול אם הקרקע כבדה או קלה מדי. יש לשתול ורדים באותו גובה בו היו במשתלה, בין אם גלויי שורש ובין אם הם במיכל.
השקיה: ורדים דורשים השקיה מסודרת. יש צורך להשקות ורדים במיכל כל יום עד לרוויה ויציאת עד 10% מהמים לחורי הניקוז. גם לאחר השתילה בקרקע של ורד במיכל יש צורך להשקות כל יום באזור המצע של המיכל עד להשתרשות טובה של הצמח לצדדים.
גיזום: גיזום ורדים מביא לעיצובם בצורה הרצויה, ובעיקר גורם להגברת הפריחה. בקיץ יש לגזום כל ענף פורח מיד לאחר נבילת הפרחים בקצה. מקום הגיזום במחצית הענף. בחורף מדללים ענפים חלשים. בשנים עם חורף מתון הפריחה ממשיכה גם בחורף ואז יש לדחות את הגיזום.
מחלות ומזיקים: ורדים רגישים מאוד למחלות, בעיקר במישור החוף ובאזורים לחים אחרים בארץ וכן הם רגישים. ניתן לטפל נגד כל המזיקים והמחלות על ידי ריסוסים על הנוף או השקיה בקוטלי מזיקים.
דישון בזמן הגידול: יש צורך לדשן ורדים באופן מסודר כדי להבטיח גידול ופריחה משמעותיים. ניתן להחליט על דישון כאשר מבחינים בגידול חלש. ניתן לחילופין לדשן לפי תוכנית קבועה מראש שבה מבצעים כארבעה דישונים בשנה. בחודש פברואר מומלץ לערבב בשכבת הקרקע העליונה בעומק של 5-10 ס"מ כמות של 5-10 ליטר קומפוסט.
באדמות "עניות" מומלץ לדשן ורדים בדשן "מלא" שכולל זרחן, חנן ואשלגן. אם מדשנים בדשן איטי תמס שמתפרק לאט (משך התפרקות כחצי שנה) ניתן לדשן רק פעמיים. כמות הדשן המומלצת היא 50-100 גרם לצמח, לפי גודלו, לכל דישון. רצוי לפזר את הדשן ליד הטפטפת כדי שימהל במים ולהצניע לעומק של חמישה ס"מ.

חיפוי: רצוי מאוד להוסיף חיפוי על פני הקרקע בין הורדים. חיפוי ימנע התפתחות עשבים רעים, יצנן את הקרקע בקיץ ויצמצם התאדות מים.
אור: ורדים זקוקים לתנאי גידול בשמש מלאה. צל קל אינו מפריע אם הוא אינו מגביל מעבר ל-30% מסך כמות האור היומית. בצל כבד כמות הפרחים יורדת, הנגיעות במחלות ומזיקים עולה ולבסוף הצמחים מתנוונים ומתים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...