יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

שימוש במי גשמים להשקיית הגינה


שימוש במי גשמים להשקיית הגינה
עודד שלפ - מעבדות שלפ

דווקא שהקיץ בעיצומו כדאי להכין תשתית פשוטה לניצול מי הגשמים להשקיית הגינה ולהעשרת מי התהום. הפרסומים בנושא נזקי התחממות כדור הארץ מעלים את המודעות לצעדים שכל אחד מאתנו יכול לבצע כדי לתרום לשמירת משאבי העולם שבו אנו חיים.

הקיץ בעיצומו והגשמים עוד רחוקים, אבל דווקא כעת זהו הזמן המתאים ביותר להכנת תשתית פשוטה שבעזרתה אפשר יהיה לנצל את מי הגשמים להשקיית הגינה ובה בעת לתרום להעשרת מי התהום.

יועץ הגינון, עודד יפה, ממעבדת שלפ בקיבוץ גבעת ברנר, ממליץ על מספר צעדים שכל אחד יכול לבצע בכוחות עצמו ולעשות שימוש מושכל במי גשם, שכיום זורמים לשווא לים: 

כאשר יורד גשם גגות הבתים שלנו קולטים כמות אדירה של מים ומשום כך, בשלב הראשון יש לדאוג למערכת מרזבים יעילה ותקינה.

אם נרצה לנצל את מי הגשמים לשימושנו העצמי נוכל לבחור בדרך המועדפת עלינו בהתאם לנתוני החצר. ניתן לנתב את מי המרזבים לתעלות השקיה ברחבי הגינה. את התעלות אפשר למלא בחלוקי נחל ולשתול צמחי מים. אפשר גם להשאיר פתחים לאורך התעלה לטובת עצי וצמחי הגן האחרים אשר מערכת השורשים שלהם תדע למצוא את דרכה למקור המים החדש. יש לרפד את תחתית התעלות ביריעות פלסטיות למניעת חלחול המים ולהשאיר בסוף התעלה אגן ניקוז רחב. יש לתכנן את אגן הניקוז באופן בו לא תיווצר ביצה בסוף התעלה.

אפשרות נוספת היא לבנות מאגר מים אשר יכול לשמש גם כבריכת נוי או טבילה וגם כמאגר למי השקיה לשימוש בקיץ השחון. יש לתכנן את גודל הבריכה עפ"י הצורך ולדאוג לאגני ניקוז לעודפי המים העלולים להיווצר בחורף. ניתן גם לנתב את מי הנקז מבריכת האגירה למערכת ההשקיה ע"י שימוש במשאבה.

מי שאינו רוצה לנצל את המים לשימושו העצמי, אך חש אחריות לאיכות הסביבה, יכול לנתב את המים כך שיחלחלו למי התהום על ידי יצירת שרוול חצץ. השרוול צריך להיות בעומק של מספר מטרים, בהתאם למיקום שכבות הקרקע ובקוטר של עד חצי מטר, בהתאם לכמות המים המנותבת. את שרוול החצץ יש לעטוף ביריעה גיאו-טכנית למניעת כניסה של קרקע. יש למקם את השרוול מתחת לנקודת היציאה של המרזב ולתכנן מספר שרוולים עפ"י גודל הגג ולא לנתב את כל כמות המים לשרוול אחד. כך נוכל להבטיח את חלחול המים למאגר מי התהום. את שרוולי ההחדרה אפשר למקם גם ליד בריכת הניקוז כדי לטפל במים במקרה של כמות גשמים גדולה.

אפשר ללכת צעד קדימה ולנצל את "המים האפורים" שנוצרים בבית. אלו הם המים שנוצרים בפעולות הביתיות באמבטיה, מטבח, כביסה, אך לא במי הביוב של השירותים! המים האפורים בבתי מגורים יכולים להוות מקור מי השקיה עצום לגן הבית ובדרך זו לעשות חסד נוסף עם הסביבה על ידי אי הזרמת המים האפורים למכוני טיהור השפכים העמוסים דים. בניית מערכת כזו דורשת מאתנו השקעה ראשונית לא מבוטלת אך בטווח הארוך בהחלט משתלמת.

בנוסף, שינוי מסוג זה דורש מאתנו הפחתה משמעותית עד הפסקה טוטלית של שימוש בחומרי ניקוי הכימיים ומעבר לחומרי ניקוי אקולוגיים. חומרי הניקוי המוכרים לנו (סבונים, אקונומיקה, אבקת כביסה, אבקה למדיח וכיו"ב) מכילים כמויות עצומות של כימיקלים ומלחים אשר יכולים בקלות לחסל את כל הצמחייה בגן. גם בשימוש בחומרים אקולוגיים יש לעקוב מפעם לפעם אחר איכות המים המתקבלת על מנת למנוע נזקים.

כיום קיימים פתרונות רבים ליצירת סביבה אקולוגית בכל בית ובית והסיפוק הוא עצום. מדהים לראות כיצד באמצעים פשוטים יחסית ניתן לנצל בצורה חכמה את שהטבע נותן לנו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...