יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

הקמת גן בסגנון אנגלי


קוטג' גארדן - הקמת גן בסגנון אנגלי

מאת וואן וונדי, ממשתלות וונדי

ישנם סגנונות גינון רבים שגורפים אהדה רבה בכל הגלובוס, אחד הסגנונות הפופולארי ביותר בכל העולם הוא סגנון גינון אנגלי הנקרא "קוטג' גרדן". גנים אנגלים קלאסיים מורכבים ממראה ציורי של מרחבי ירק עצומים, שיחים ועצים המשתלבים אלמנטים של מים, פסלים, שבילים, פרגולות, פינות ישיבה ומגרשי משחקים למיניהם. בעבר הגנים היו נחלתם של בעלי האחוזות האצילים, לכן סגנון הגינון מקרין הוד והדר ונותן השראה למעצבי גינות רבים.

עם השנים התפתח הגן והשתנה מגן פורמאלי וסגור שעובר מסדרי טיפוח באופן קפדני לגן המשתלב בחיק טבע. הגנים המקוריים הראו את השליטה של האדם בעיצוב ואילוף הצומח. השיחים עברו גיזום בזויות ישרות ולעולם לא הוזנח, במקביל השבילים הנדסו בקווים ישרים וברורים. מקורו של הקוטג' גרדן נולד בגינתם הקטנה של האיכרים הפשוטים. שבניגוד לאצילים והמלכים גרו בבתים קטנים יחסית, עם שטח אדמה מוגבל. הגן יועד לספק את צרכי הבית והמשפחה למטבח ולקישוט הבית. לכן הזנים שמרכיבים אותו הם עצי פרי, שתילי ירקות, צמחי מרפא ותבלין וביחד עמם פרחים לנוי. היות והשטחים היו קטנים נאלצו לשתול את כל הצמחייה בערוב ובצפיפות. הגנים פיתחו מראה כל כך ייחודי עד שהוגדרו כסגנון גינון בפני עצמו ונקראו קוטג' גרדן.

בשונה מהגן האנגלי הקלאסי הקוטג' גרדן מקרין מראה טבעי, מעורבב ושובב שצובע גינות קטנות רבות. פעמים רבות המראה של גינה הפורחת בטבעיות בסגנון חופשי ומעורב מזכיר במעט שדה בר לא מסודר שבו צצים צמחים שונים המשתנים מעת לעת.
גנים אלו חודרים בשנים האחרונות למחוזותינו וניתן למצוא גינות פרטיות רבות בדמות הקוטג' גרדן המסורתי. שטח הגינה הממוצע בישראל גדול יותר משטח הגינה שהוקצה לאיכרים, אך למרות שהשטחים נרחבים בהרבה סגנון הגינון נשאר דומה.

כדי לתת לגן מראה איכרי יש לשים לב למספר דגשים. היסוד של מבנה הגן הוא בהרמוניה בין זני הצמחים השונים, הרעיון הוא לשדר מראה טבעי של חלקת אדמה עמוסה בצמחייה. חשוב להקפיד על תכנון הגן בצורה שתאחד את הצומח ולא תיצור הפרדה וסדר המראים התערבות קיצונית של האדם. את המראה הטבעי נשיג על ידי שימוש בצמחים בגדלים שונים. שתילת פרחי נוי בצבעים משתלבים ומנוגדים בקבוצות צפופות, הרעיון הוא שהמראה שיתקבל לאחר קליטת הצמחים יצור כתמים א-סימטריים. ערבוב הזנים מבליט את אופי הצימוח השונה של הזנים ואת ההבדלים בעלי העלווה.

גם לדומם בגן יש חשיבות רבה בעיצוב המראה. אלמנטים כמו שער, גדר עץ טבעית או גדר אבן שאינה גבוהה ותואמות לבית יוסיפו המון לאווירה בגן. אלמנטים פשוטים יותר שניתן להוסיף לטובת העיצוב הם קשתות לתמיכה במטפסים, ספסלים ופינות ישיבה קטנות, כדים שיפוזרו בין הצמחים או יוצבו בהבלטה. כלים חקלאיים כמו קלשון עץ, כד חלב וכמובן פסלים מיוחדים יתקבלו בגן בברכה במיוחד עם משולב בהם הרבה חוש הומור.

ערוגות הצמחים אינן אמורות לתפוס שטח רב ביחס לפרופורציות של הבית וגודלו הכללי של הגן. ניתן לתחום את הערוגות בגדרות אבנים, עץ, שבילים וצמחיה. יש לדשן את הערוגות בחומר אורגני לפני השתילה, הסיבה לכך היא הערבוב של צמחים עונתיים ורב שנתיים באותה החלקה. לכן חשוב שההכנה הראשונית תהיה טובה כיוון שיהיה קשה להוסיף חומרים ולעבד את הקרקע בהמשך. אפשר להוסיף אבנים לחיפוי הקרקע לאחר השתילה כדי להעשיר את הנוי. יש לתכנן את שתילת הצמחים בערוגות בהתאם לגובה וצרכי הטיפול של הזן. צמחים הזקוקים לטיפול רב יותר יהיו בקדמת הערוגה כך נוכל להגיע אליהם בקלות.

השתילה תיעשה לרוב בקבוצות של מספרים אי זוגיים תוך זרימה של הצבעים עם נקודות הבלטה למשיכת העין, את נקודות ההבלטה אפשר לתכנן גם בעזרת גובה, צבע או צורת הצמח. המעברים בשבילים לא יהיו רחבים מדי ביחס לגודל הבית והגן, כשהם מורכבים מחומרים טבעיים התואמים לבית, אבנים, לבנים, בולי עץ וצמחי כיסוי משתרעים עם מטפסים בניהם. מבחר הצמחים יכול להיות גדול ביותר, הקוטג' גרדן הוא המקום לכל אוהבי הצמחים וה"משוגעים" למיניהם להתבטא. אלה שלא יכולים לוותר כמעט על אף צמח שהם אוהבים, תמיד ימצאו פינה נוספת וחצי פנויה לשתילה.

היתרון של סגנון גינון זה הוא הפריחה שנמשכת בכל ימות השנה בגלל ערבוב של צמחים עונתיים המשמשים לצבעוניות מתמדת וצמחים רב שנתיים לאפקט הפריחה המתמשך. אך אין טוב בלי רע, החיסרון של סגנון הגינון הוא הטיפול האינטנסיבי והקבוע שהגן דורש ביחס לגנים אחרים. תמיד יש צורך לקטום, לגזום, לנקות ולדאוג לתוספת השקיה לצמחים שזקוקים לכך, היות והשקיה ממוצעת לא מספקת את כל הזנים. המטפסים קושרים את הקירות והמעברים וצמחים שונים משתרעים לצידי השבילים ולעיתים בתוכם. נידרש גם להחליף ולהוסיף צמחייה מעת לעת.

האגרונום של משתלות וונדי ממליצים על זני הצמחים הבאים ליצירת קוטג' גרדן ישראלי. הזנים שונים בחלקם מהצמחים המקובלים בגינות האנגליות היות ומזג האוויר שלנו שונה. אז באילו צמחים נשתמש?

צמחים עונתיים - לוע ארי, צפרני חתול, דיגיטליס, חוטמית, צפורנים, מנתור, פרגים (שחוזרים ומזרעים את עצמם), כובע נזיר וקוסמוס גופרתי.
עשבוניים- אקוילגיה, מרווה אינדיגו, מרווה גרג, מרווה צחורה, גילרדיה, רודבקיה, קוראופסיס, חרציות, פלרגוניום.
צמחי עלווה סרגליים - אירוסים, דיאטס, קרוקוסמיה, המרוקליס, אגפנטוס.
עשבוניים דמויי דגניים - כריך, בן-אפר, ליריופ, סטיפה, זקן נחש.
שיחים- בודליאה, מיריקה, פיטוספורום ננסי, איריסימום, דורנטה.
מטפסים - יסמינים, פנדוריראה, אלמון הודי, גפנית, ורדים, ביגנוניה.
עצים קטנים נשירים וירוקי עד- לגרסטרומיה הודית, ספיון שעווה, אריתרה.
צמחי פקעת - אמרליס, אלסטרומריה, כלניות, נוריות, טולבגיה, זפירנתוס, חמציצים, סייפנים.
צמחי תבלין- מליסה, ריחן, מרווה, טימין ולואיזה.
ופרי וירק- הדרים, זיתים, גפנים, פיג'ויה, ליצ'י וגינת ירק לפי העונה.

המתכון של משתלות וונדי לגן אנגלי משובח הוא חוש אסתטי, אהבה לצמחים, מעט מקום בגינה, קצת אביזרים ולא מעט זמן והרי לכם מתכון קוטג' גרדן לתפארת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...