יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

הכנת קומפוסט ביתי


הכנת קומפוסט ביתי


קומפוסט הנו חומר אורגני המיוצר משיירי צמחים וחומרים אורגנים, העוברים תהליך פרוק ביולוגי ע"י מקרו-אורגניזמים, בתנאים של חום, לחות ואוורור.
הקומפוסט משפר את מבנה הקרקע ובכך מסייע לאחיזת מים טובה ואוורור, וכן מעשיר אותה במקרו-אורגניזמים חיוביים החיוניים לה ולצמח. כמו כן מאחר והקומפוסט עשיר גם בחומצות הומיות ופולביות הוא משפר את עמידותו של הצמח למחלות שונות, וכן מדביר נמטודות.

הכנת הקומפוסט

החומרים המתאימים הם: פסולת אורגנית מהמטבח וגן כגון: ענפים גרוסים, גזם מדשאות, עלים, ירקות ופירות, שאריות תבשילים (צמחיים/חלביים) מוצרי קמח וכו'. כמו כן ניתן להוסיף שאריות בד (כותנה/צמר) או נייר (נייר/קרטון/טישו) - בפיסות קטנות.

אין להכניס לקומפוסט: בשר, דגים, עצמות, שומן, הפרשות אדם ובעלי חיים וכן כל החומרים שאינם אורגניים ושאינם מתפרקים באופן ביולוגי.

הדרך הטובה ביותר להכין קומפוסט היא למלא את תחתית המיכל בגזם גס שירקב לאט ויאפשר ניקוז טוב ואוורור הערימה מלמטה.  מעל לגזם הגס יש להוסיף שכבות של חומר יבש (ענפי עצים ושיחים גרוסים) וחומר רטוב (פרחים קמולים, עלים דשא קצוץ ופסולת מטבח) לסירוגין.
עובי כל שיכבה 20-10 ס"מ, בין השכבות מומלץ להוסיף זרזי קומפוסט כגון: רדיביט, קומפו-פסט או ביו-קומפוסט - המזרזים את תהליך הבשלת הקומפוסט, מחטאים אותו ועוזרים בספיגת לחות מיותרת.שאריות מזון רצוי לטמון במרכז הערימה כדי לא למשוך זבובים.

יש לדאוג לרמת לחות ואוורור מתאימה.
הערימה שבמיכל צריכה להיות לחה (כמו ספוג סחוט), בערמה רטובה מדי יתפתחו רקבונות ובערמה יבשה מדי לא יוכלו המיקרו-אורגניזמים, האחראים העיקריים לתהליך הקומפוסטציה, לפעול.  יש לערבב את הערימה בעזרת קלשון כדי לאפשר אוורור טוב יותר של מרכז הערימה ובמידת הצורך יש להשקותה.
תהליך הקומפוסטציה יוצר חום (עד 70 מעלות) וזהו סימן לכך שהתהליכים מתקדמים כרצוי.

קומפוסט מוכן כאשר:  צבעו הופך חום שחור, ריחו כריח אדמת יער אחרי הגשם והוא מתפורר בקלות, אינו חם, אין סביבו זבובים, לא גדלים בו עשבים ואינו מפיץ ריחות לא נעימים.

את הקומפוסט המוכן ניתן לפזר על פני האדמה כחיפוי קרקע בעובי של כ- 5 ס"מ או להצניע בקרקע בעומק של כ-5 ס"מ, כדי להגן עליו מפני קרני השמש השורפות אותו ומאדות ממנו חומרים חיוניים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...