יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

שושנות מים


יופי והנאה עם שושנות המים בגינה
שוני ענדא- משתלת הסוכה- בית ירוק

אחד הצמחים האקזוטיים ביותר בגינה הם ששושנות המים עם פריחה מדהימה בשלל צבעים: באדום, בצהוב, ורוד, כתום, לבן, סגול, כחול ועוד ועלים גדולים הצפים בשלווה על פני המים.
לעלים תפקיד מרכזי בשמירה על ניקיון המים מאצות מפני שהם מצלים על המים ומפחיתים את גידול האצות.
השושנות נכנסות לתרדמת חורף אך עם בוא האביב הן מלבלבות. לקראת חודש אפריל מאי מופיעים הפרחים. הפרח יפרח במשך 3-4 ימים ולאחר גל נוסף של פריחה.

תנאי הגידול

שושנות המים חייבות לגדול במים עמוקים. ישנם שיסתפקו בעומק של 30-45 ס"מ וישנם שיעדיפו מים עמוקים יותר 60 ס"מ.
כל שושנות המים יעדיפו לגדול במצע של אדמה כבדה וחרסיתית.
חמרה או תערובת לשתילת צמחים לא מתאימה לגידולם. 
מיכל הגידול חייב להיות מסוג עציץ רשת או עציץ בד שמאפשרים חילוף של גזים בין השורשים של השושנה והמים. ולכן שתילה במכלים רגילים, האטומים לחילוף הגזים, איננה מתאימה.
מעל האדמה הכבדה מומלץ לפזר שכבה של חצץ ששומר על קנה השורש ממאכל על ידי הדגים במים. בד"כ על גבי שכבת החץ מתיישבות מושבות של בקטריות ששומרות על איכות המים.
כל שושנות המים דורשות חצי צל עד שמש מלאה. בצל נקבל מעט פריחה אם בכלל. הם אוהבים מים עומדים ולא לא נעמידם בקרבת מזרקה. יש לדשן אותם פעמיים בעונה עם דשן בפרוק איטי כ - 20 גרם לצמח.
חשוב לנקות עלים ופרחים רקובים על מנת שלא ירקבו במים ויגרמו לתסיסה.

סוגים

יש שתי קבוצות עיקריות של שושנות מים בהתאם לאזורים מהן הגיעו: האחת, שושנות טרופיות וסוב טרופיים. הקבוצה השנייה שושנות הרדי ומוצאן מאזורים ממוזגים בצפון אירופה וצפון אמריקה.
לשושנות הטרופיות קנה שורש בצורה של אננס, הריבוי שלהן שונה והן לא יסתדרו עם אזורים קרים כדוגמת ההר הגבוה. הפרח גדול ועולה מעל המים. הפרחים והעלים יוצאים מאזור אחד בקנה השורש.רוב הקבוצה של הטרופיות תסתדר טוב גם במכלים וקערות מים בעומק של 40 ס"מ. השושנה תחיה ב"סל" השתילה מספר שנים ללא צורך במעבר ל"סל" גדול יותר.
לשושנות ההרדי קנה השורש גדל ומתפצל כך שכל שנתיים צריך לפצל אותו אם רוצים לקבל פריחה. הפרחים והעלים יוצאים לכל אורך קנה השורש. הפרח בדרך כלל צף על המים.
שושנות ההרדי מתעוררות ופורחות מוקדם יותר משושנות טרופיות ונכנסות לתרדמה יותר מוקדם בסתיו. לכן מומלץ לאלו מכם ששמים 2 שושנות מים לשים אחת הרדי ואחת טרופית ולהרוויח תקופת פריחה ארוכה יותר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...