יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

הדר התפוז Citrus Sinensis


הדר התפוז טעים, ריחני ובריא
מאת: אגרונום עמית קמרט - משתלת סלונר


אחד העצים המומלצים ביותר לגינה הביתית הוא התפוז. עץ בינוני, ירוק עד, שופע פריחה ריחנית בחודשי האביב, ובחורף מבשילים פרותיו היפים והעסיסיים.
עד המאה ה-16 לא היו כנראה תפוזים בארצנו, והכינוי פרי עץ הדר המקראי מתייחס לאתרוג בלבד. כבר מסוף המאה ה-19 הפך תפוח הזהב מארץ ישראל לשם דבר. בזכות התאמה אקלימית טובה הם יכולים לגדול כמעט בכל אזורי הארץ.

למה תפוז

פרותיו בנוסף להיותם טעימים גם בריאים מאוד ומכילים סיבים תזונתיים מסיסים כדוגמת פקטין, מינרליים חיוניים, חומצה פולית, נוגדי חמצון חזקים המאיטים את ההזדקנות ומפחיתים את הסיכון לסרטן ומחלות לב, ויטמין  Cועוד.

השתילה

העונות המועדפות לנטיעה הן האביב והסתיו. מרחק השתילה להתפתחות אופטימלית של העץ הוא כ-4 מטר, אך אין מניעה לשתול אפילו במרחק קצר בהרבה, ליצירת עץ קטן יותר ואפילו שיחי.
בדרך כלל יעדיפו עצי התפוז קרקעות קלות עד בינוניות אבל עם התאמה נכונה של הכנה אפשר לגדל תפוזים כמעט בכל סוגי הקרקע.
ההדרים נפגעים ממחלות ומזיקים שונים ולכן צריך מראש לבחור שתיל בריא במשתלה טובה המקבלת רק שתילים ממקורות מאושרים.

מחלות ומזיקים

כאשר יש מזיק ידוע כמו עש המנהרות (מנהדר) הגורם להתקפלות של כל העלים ולפגיעה משמעותית בגדילה של עץ צעיר אמליץ על טיפול מהאביב עד הסתיו בתדירות של כל חודשיים בערך ובהתאם גם לגלי לבלוב חדש עם חומרים סיסטמיים כמו קונפידור או מוספילן.

הזנים העיקריים
שמוטי-  הפרי לרוב חסר זרעים, טעמו מתוק עם מעט חמיצות וארומה ייחודית, הקליפה עבה יחסית אך מתקלפת בקלות, והוא מבשיל באמצע העונה. ענפיו אינם קוצניים.
טבוריים- קבוצת זנים כדוגמת ניו-הול, וושינגטון. חלקם מתחילים להבשיל כבר מאוקטובר, אחרים כמו הזן "סמי" מבשילים בסוף העונה. טעמם יותר מתוק מחמוץ והם מצוינים גם למיץ.
תפוז דם- המשותף להם הוא הפיגמנט האדום ליקופן. הזנים הנפוצים מאופיינים בדרך כלל בפוריות גבוהה אך פרי קטן יחסית, מתוק ועסיסי, והבשלתו באמצע העונה.
ולנסיה- זן מאוחר (אפיל) בזני התפוזים. תנובתו גדולה, אך הפרי קטן יחסית.  באמצע העונה טעמו עדיין חמוץ, אך בתחילת הקיץ טעמו כבר מתוק-חמצמץ.
יתרונו העיקרי הוא שאפשר לשמור אותו עד יולי (כאשר אין כבר תפוזים אחרים בנמצא) ובנוסף לכך הוא עשיר מאוד במיץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...