יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

בונסאי - גידול וטיפול


בונסאי - עץ קטן עם נשמה
איריס גלזמן, משתלות וונדי


בונסאי היא אומנות של גידול עצים במיכלים שטוחים, הנראים כהעתק של העצים הבוגרים בטבע. השם בונסאי הוא היגוי יפני למונח הסיני PEN-TSAI שמשמעותו - שתילה במגש.

שורשיה של אומנות זאת נעוצים דווקא בסין העתיקה, שם נזירים בודהיסטים גידלו בקערות עשבי מרפא, במשך תקופות ארוכות ואלו החלו לקבל עם השנים מראה של עצים ננסיים, עם גזע וענפים בעלי אופי בוגר.

בתקופת הקמקורה, לפני כ- 1000 שנה, ספגה יפן השפעות רבות שמקורן בסין ואומנויות סיניות רבות אומצו על ידה. המאפיין העיקרי באומנויות הללו, כפי שהתבטא ביפן, היה ההתמקדות ביצירת העתק קטן ומושלם, ככל האפשר, של הטבע.

בתחילה השתמשו לצורך עיצוב העצים רק במשקולות, ענפי במבוק ובגיזום. במשך השנים התפתחה האומנות וטכניקות העיצוב השתכללו ונכנסו שיטות עיצוב בעזרת קשירת חוטים לעיצוב הענפים. בתחילה השתמשו רק בחוטי נחושת ומאוחר יותר גם באלומיניום. 

גידול הבונסאי התחיל בשתילה בכלים שטוחים, אליהם הצטרפו עם השנים גם דמויות ננסיות של אנשים, חיות ופרטי מסורת. כמו כן, החלו סגנונות חדשים של גידול עצים בעלי שורש חשוף או שורשים משתרגים בסלע.

צמחי הבונסאי יכולים לחיות מאות שנים בבית ובמשרד, תוך טיפול והקפדה על דישון, השקיה, גיזום והרבה הרבה אהבה. עיצוב הבונסאי הוא מעשה אומנות. זהו צמח קישוט, מעוצב בסגנונות שונים, לפי טעמו של המגדל. מגדלי הבונסאי הם בדרך כלל "משוגעים" לדבר ועסוקים לא מעט בחיפוש צמחים מתאימים וכלים מתאימים, ליצירות אומנות חדשות, המשתלבות עם היכולות המפתיעות של הטבע.

הם משתמשים בצמחים שונים לעיצוב, בד"כ צמחים בעלי עלים קטנים יחסית –צמחים מחטניים כמו אורן, ברושים שונים וארזים. 

2 תגובות:

  1. יופי של מאמר ותמונות של בונסאי. אכן אומנות מקסימה!
    תודה,
    אורי - מתקני ספורט

    השבמחק
  2. בדיוק חיפשתי מידע על ההיסטוריה של הבונסאי! דרך אגב הבלוג שלך מקסים :)
    אשמח לשמוע מה דעתך על האתר הבא - וואטסו

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...